Polonya'da üçüncü gün

23.2.2018 Torun, Polonya

Bugün Torun’daki üçüncü günümdü. Bu yazımda “Polon”ların ulaşımından, tuvaletlerinden (!), sularından ve birkaç şeylerinden daha bahsedeceğim. :)

Polonya’da Türkiye’nin bazı şehirlerinde kullanılan Trafi uygulamasına benzer bir Android uygulaması var, “Jakdojade”. Bu uygulamayı bugün keşfettim. A noktasından B noktasına nasıl gidileceğini çok anlaşılır bir şekilde tarif ediyor. Konumu açıyorsun, bu A noktası oluyor ve gideceğin yeri, yani B noktasını giriyorsun, nasıl gideceğini gösteriyor. Bu Torun’u ve Polonya’nın diğer şehirlerini keşfetmem için bana çok yardımcı olacak. Benim yurdum ‘Old Nowa’ tramway durağına, derslerimi alacağım ‘Faculty of Humanities’ ise ‘Aleja Solidarnosci’ durağına yakın. Aşağıdaki resimlerde görüldüğü gibi hem durakları gösteriyor hem harita veriyor. Polonya’yı ziyaret edeceklerin öncelikle bu uygulamayı indirmesini tavsiye ederim.




Tuvalet konusuna gelecek olursam.. Bu konu benim en çok ilgimi çeken konu. Tuvaletleri Türkiye dışındaki çoğu ülke gibi farklı. “Taharet muslukları” yok! :) Peki bu insanlar nasıl temizleniyor? Ya temizlenmiyorlar ya da tuvalet için üretilen ıslak mendillerden kullanıyorlar. Fakat bu ıslak mendiller çok yaygın değil ve biraz pahalı. Bunun için ülke dışına çıkan birçok Türk gibi klozetinizin yanında bir tane su şişesi vs. bulundurmanızı öneririm.

Türkiye’deki yakınlarıma bu konudan dert yanarken dün okulun tuvaletlerinden sadece birinde farklı bir tuvalet çeşidi keşfettim. Aşağıda resmi var. Bunu görür görmez ne olduğunu anlayamadım ama tabii ki tahminde bulundum. :) Emin olmak için bugün tuttum mentorumun kolundan o tuvalete kadar götürdüm ve bunun ne olduğunu sordum. Nasıl açıklayacağını bilemedi önce. Tahmin ediyormuş ki tuvaletten sonra yıkanmak isteyenler kullanıyormuş bunu. Daha önce hiç kullanmamış ve kullanan duymamış. Onun için çok garipmiş. Zaten ben de bu derdimi hiç açmadım ona, gözünde garip görünmek istemedim. :) :) Çünkü onlar için de bu tuhaf!


 Diğer bir mesele de kadın ve erkek tuvaletlerinin farkı. Cinsiyete göre ayrılmış tuvaletleri ilk defa oryantasyonun ilk gününde okulda kullanacaktım. Okla tuvaleti gösteriyor tamam ama nerede bu? Kapılarda bizimki gibi kadın-erkek figürleri yok ki nereden bileceğim. Kapının birini ittim ve ‘he tamam tuvaletmiş’ dedim girdim. Cinsiyet farkı yok herhalde burada diye düşündüm. Sonradan öğrendim ki kadınların tuvaletlerinin üstünde daire erkeklerinkinde ise üçken şekli varmış. Bunun neden böyle olduğunu neyi simgelediklerini hemen birine sordum. Bilmiyormuş. Kimse bilmiyor.. :)



 Türkiye’de içilen sade su Polonya’da çok az tüketiliyor. Türkiye’de de olan ama çok yaygın olmayan gazlı sular yaygın Polonya’da. Normal suların kapakları açık mavi, gazlı suların ise koyu mavi. Bugün denemek için gazlı su aldım, daha önce hiç içmemiştim. Asitli bir şey bekliyordum ama normal sudan hiçbir farkı yok, yalnızca içinde hava kabarcıkları var. :)
Gazlı sular

Gazlı suların dışında meyve aromalı sular meşhur. Elmalısı, kirazlısı, çileklisi vs. hepsi var. Ayrıca bebekler için farklı suları da var. Onlara gazlı veya aromalı içirmedikleri için sanırım, ayırmışlar. Ama her bebeğe de tutup özel su aldıklarını pek sanmıyorum tabii. 



Enerji içecekleri ise Polonya’da çok ucuz ve yaygın. Türkiye’de pahalı olan Redbull’u burada 2 zloty’ye gördüm. Çeşit çeşit enerji içeceği var marketlerde.

Bugün de başka bir market denedim, “Stokrotka”. Biodranka’dan çok farklı değil fiyatları. Ondan çok çok daha büyük ve daha çok çeşit ürün var. Ama tabii ki Biodranka daha ucuz, çoğunlukla onu kullanmaya devam edeceğim.



Bugün Polonya’nın meşhur bir yiyeceğini denedim, “Piernik”. Dışı çikolata kaplı kek gibi bir şey. Tarçınlı ve zencefilli bir aroması var. Şekilli kek yapıp çikolataya bandırmışlar işte. :) Gelenkesel olduğu için burada paylaşmak istedim.

Piernik

Oryantasyon sunumlarından birinde Polonyalı polisler vardı bugün. Başımıza bir şey gelirse nasıl onlara ulaşmamız gerektiğini, ne yapmamız gerektiğini vs. anlattılar. En çok da alkol ve sigara konusu üzerinde durdular tabii ki. Polonya’da kamusal alanda alkol içmek yasakmış. Yalnızca kafelerde, barlarda veya kendi evinde içebiliyormuş Polonyalılar. Sokakta elinde alkolle yakalanırsan 400 zloty gibi bir şey ödemek zorundasın. Sigara ise kamusal alanda serbest ama okul, kilise, hastane gibi yerlerin bahçelerinde ve yakınlarında içmek yasak. Bunun da para cezası var. Zaten Polonyalılar çok sigara tüketmiyorlar. Kaldığım koskoca yurtta da sigara içmek yasak. Her yurt gibi burada da en ufak dumanla alarmlar çalışıyormuş ve eğer biri böyle bir şeye sebep olursa ona da para cezası var. Ve olsun zaten. Koskoca yurdu tahliye edecek parasını alırlar tabii ki. :) Yani burada sigara içmek isteyen kişi eksilerin altında havada dışarıya çıkıp içmek zorunda. Kışın Polonya tam sigarayı bırakmak isteyenler için.

Gündüz hava -8 dereceydi, şuan saat 23.45 ve hava  -14 derece. Ben İzmir’den geldiğim için sadece bana soğuk değil, Ankara’dan gelen kişi de burada şok yaşıyor. Çünkü hava çok kuru ve keskin. Hava sıcak olacak diye erasmusu ikinci dönem tercih ettim ama bu hava hiç ısınacak gibi durmuyor.

İlk günlerimden bugün anlatacaklarım bu kadar. İyi dileklerimle.

Maya









Yorumlar